Exotiska växter i Skandinavien

Mysterie-ek *LINK* *PIC*
Som svar till: Asiens gyllene ekar *LINK* *PIC* ()

I Royal Horticultural Societys främsta visningsträdgård Wisley Gardens sydväst om London växer det en äkta Quercus semecarpifolia. Även om det inte är ett stort gammalt träd så har den redan utvecklat den stora, vackra vuxenformen av bladen och den blommar dessutom varje år. Jag har aldrig sett några ekollon på trädet och jag vet inte om den någonsin har utvecklat några. Ekollonen mognar annars i augusti, men eftersom jag bara har besökt Wisley Gardens i oktober så är eventuella ekollon redan försvunna vid det laget.

I vilket fall som helst har jag hittat små fröplantor av ekar under trädet vid flera tillfällen och några av dem har följt med hem. Min ursprungliga förhoppning var naturligtvis att det skulle kunna vara fröplantor av Q. semecarpifolia. Jag blev dock tveksam redan från början. Visserligen har jag aldrig sett fröplantor av Q. semecarpifolia i verkligheten, men de här plantorna ser inte riktigt ut som jag hade förväntat mig. De borde likna fröplantor hos andra arter av Asiens gyllene ekar men vara större, eftersom Q. semecarpifolia har större ekollon. De här plantorna var ungefär lika små som hos andra arter inom gruppen. Dessutom har jag läst att fröplantor av Q. semecarpifolia saknar blad det första året och enbart lever på näringen i ekollonet. Först det andra året utvecklar de blad.

Plantorna som jag fick med hem har nu vuxit till sig lite, men liknar mest vanliga stenekar (Q. ilex). Exempelvis är de helt städsegröna till skillnad från Q. semecarpifolia, som fäller de gamla bladen i samband med lövsprickningen. En av plantorna har dessutom övervintrat utomhus i kruka i två år nu och tycks ha god härdighet. Även om jag hoppas att Q. semecarpifolia skulle kunna vara härdig hos oss är det mer troligt att arten nog är ganska känslig.

Det hade legat nära till hands att tro att det bara är vanliga stenekar som har råkat gro under en Q. semecarpifolia om det inte vore för ett faktum: det växer inga stenekar i närheten. Det växer visserligen andra städsegröna ekar i närheten, men inga som kan förväxlas med stenek eller Q. semecarpifolia. Jag kan bara minnas att jag har sett en enda stenek i hela Wisley Gardens och den växer närmare en kilometer bort i andra änden av parken. Det finns även en Q. rotundifolia, men även den växer flera hundra meter bort. Möjligen skulle man kunna tänka sig plantorna är hybrider mellan Q. semecarpifolia och någon annan art, men i så fall vilken art? Min erfarenhet av andra arter av Asiens gyllene ekar är att de, precis som stenek, inte gärna korsar sig med andra arter. Om de ändå skulle korsa sig, så borde det främst vara med närbesläktade arter. Det växer dock inte några andra arter av Asiens gyllene ekar i Wisley Gardens. Eftersom Asiens gyllene ekar tillhör Ilex-gruppen bland ekarna så borde de kanske även kunna korsa sig med stenek eller Q. rotundifolia, men det finns ju som sagt inga i närheten. Saken kompliceras ytterligare av att jag har sett en liknande fröplanta under en Q. trojana i närheten. Jag tror dock inte att plantorna är några Q. trojana, eftersom den arten inte heller är helt städsegrön.

Oavsett vilket, kommer jag vara rädd om mina plantor och följa hur de utvecklar sig.

Inlägg i den här diskussionstråden: