Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Asiens gyllene ekar *PIC*
Som svar till: Svar: Asiens gyllene ekar ()

Efter att jag hade sått alla ekollonen i olika krukor lät jag de först stå svalt men frostfritt på min inglasade balkong. Efter ett tag tog jag in två av krukorna och lät dem stå i sval rumsvärme (de övriga krukorna står fortfarande kvar på min balkong). Efter några veckor började det komma upp små skott. Nu har bladen vecklat ut sig.

I krukan till vänster växer en Quercus longispica och i krukan till höger Q. rehderiana (trädet som jag plockade ekollonen från var inkorrekt märkt Q. semecarpifolia). Jag hade väntat mig att de skulle vara mer lika på det här stadiet. Det förvånar mig att Q, longispica är större än Q. rehderiana, eftersom ekollonen var mycket lika och ungefär lika stora. Det syns att det finns en viss släktskap mer Q. ilex eftersom ungdomsformen av bladen skiljer sig åt från vuxenformen. Vuxenformen av bladen saknar helt tänder på bladkanterna hos Q, longispica medan Q. rehderiana kan ha enstaka tänder. Vuxenformen av bladen hos Q, longispica har ett gult ludd på undersidan, medan vuxenformen av bladen hos Q. rehderiana helt saknar ludd.

Inlägg i den här diskussionstråden: