Exotiska växter i Skandinavien

Blommande Quercus monimotricha *LINK* *PIC*

Jag har en liten planta av Quercus monimotricha i kruka på min inglasade balkong som till min stora förvåning nu blommar. Det märkliga är att plantan bara är fyra år gammal och är uppodlad från ett ekollon som jag plockade 2018. Det sitter två små honblommor på plantan. De är mycket oansenliga och är lätta att missa. Honblommor hos ekar brukar vanligtvis sitta på skaft, men här ser de nästan ut att sitta direkt på skottet.

Tyvärr har jag inget pollen att pollinera med. Det hade kanske fungerat med pollen från stenek (Q. ilex) eftersom Q. monimotricha precis som övriga arter bland Asiens gyllene ekar tillhör Ilex-gruppen bland ekarna. Vem vet, det hade kanske rentav fungerat med pollen från vanlig skogsek (Q. robur). Problemet är att de blommar senare. Jag vet inte om gammalt pollen från tidigare år hade fungerat. Jag vet visserligen sedan tidigare att gammalt pollen som har förvarats torrt ser OK ut efter ett år, men jag vet inte om det fortfarande verkligen lever. Jag antar att chanserna ökar om man fryser in pollenet. Jag ska testa att torka och frysa in pollen när mina stenekar blommar om en månad.


Inlägg i den här diskussionstråden: