Exotiska växter i Skandinavien

Planta av Quercus semecarpifolia *LINK* *PIC*

Jag har insett att jag kanske aldrig kommer att få tag på ekollon av Quercus semecarpifolia. Anledningen är dels att det är en mycket ovanlig art, dels att de få kultiverade exemplar som finns ofta växer ensamma och därför inte blir pollinerade, och slutligen att de få ekollon, som eventuellt trots allt produceras, mognar relativt tidigt på säsongen (augusti?) medan jag själv oftast ger mig ut på ekollonjakt först i oktober. Lyckligtvis finns det ett fåtal plantskolor inom EU som säljer Q. semecarpifolia. Jag beställde ett exemplar från Burncoose Nurseries i England, som ju ännu är med i EU.

När plantan anlände noterade jag direkt att stammen såg konstig ut. Plantan var uppenbarligen ympad på någon annan ekart. Jag hade hoppats att plantan skulle vara frösådd, eller möjligen en stickling. Eftersom det är svårt att få tag på ekollon av arten och mycket svårt (men inte totalt omöjligt) att rota sticklingar, är ympning trots allt kanske det säkraste alternativet.

Eftersom plantan är ympad har den redan utvecklat vuxenformen av bladen. Innan plantan anlände var jag osäker på om det verkligen skulle vara just Q. semecarpifolia eller någon närbesläktad art istället. Det är ju vanligt att närbesläktade arter förväxlas med Q. semecarpifolia. Plantan ser dock ut som en äkta Q. semecarpifolia. Den liknar mest trädet som jag såg i Wisley Gardens.


Inlägg i den här diskussionstråden: