Exotiska växter i Skandinavien

Ovanlig bild: Quercus semecarpifolia, Q. longispica, Q. aquifolioides och Q. rehderiana tillsammans *PIC*

Här är en bild där jag har samlat ihop plantor av de arter av "de gyllene ekarna" som jag har för ögonblicket. Förutom min nyinköpta Quercus semecarpifolia (bakre till höger) har jag även frösådda plantor av Q. longispica (bakre till vänster, från Hillier Gardens), Q. aquifolioides (främre till vänster, från Göttingen) och Q. rehderiana (syn. Q. pseudosemecarpifolia, främre till höger, från Kew Gardens). Plantorna är inte helt jämförbara, eftersom min Q. semecarpifolia redan har vuxenformen av bladen, då den är ympad, medan de övriga fortfarande har ungdomsformen av bladen. Hade alla haft antingen ungdomsformen eller vuxenformen av bladen samtidigt, så hade de varit mer lika.

Jag hoppas att jag ska få tag på fler arter inom gruppen, främst Q. pannosa, Q. guyavifolia och Q. senescens. Jag skulle dessutom gärna vilja ha fler varianter av Q. semecarpifolia, eftersom det är en utbredd art där härdigheten troligen kan variera beroende på härkomsten. Vilka som i slutändan passar bäst för Skandinavien återstår att se. Troligen klarar sig flera av dem bra i mildare områden, men alla är kanske inte lika attraktiva som prydnadsträd. Vissa av dem kan möjligen klara sig även lite i kallare områden, som t.ex. i Stockholmstrakten.


Inlägg i den här diskussionstråden: