Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Asiens gyllene ekar
Som svar till: Svar: Asiens gyllene ekar ()

Jag tror inte att det är någon idé att beställa Quercus semecarpifolia från BlueBell Nursery, eftersom de ju inte ens själva tror på dess härdighet. Det kan ju vara så att de har fått tag på en variant med sämre härdighet.

Jag tror att det är enklast att själv samla ekollon från någon Q. semecarpifolia i England. Det ska ju finnas ett eller ett par exemplar i Hillier Gardens som jag inte hittade. Chansen att de har producerat ekollon ökar efter en varm sommar. Min plan är att åka tillbaka till England nästa gång det har varit en varm sommar i England. Ofta innebär det ju en varm sommar även i Skandinavien. Sommaren i år var kylig i England, så det var allmänt dåligt med ekollon i år. Vissa pålitliga arter, som Q. ilex, producerar alltid ekollon, men det var säkert inte lika stora mängder som vanligt. Q. semecarpifolia och närbesläktade arter kräver nog inte heller varma somrar för att producera ekollon, men chanserna ökar nog.

Jag håller med om att ekar ur undersläktet Cyclobalanopsis är mycket vackra, men de är oftast lite känsliga. Jag såg ett antal olika arter i både Kew Gardens och Hillier Gardens, men tyvärr hade ingen av dem några ekollon. De kräver nog betydligt varmare somrar för att producera ekollon, och jag är inte säker på om de någonsin producerar ekollon i England. Jag har visserligen sett ekollon på Q. myrsinifolia i Palmengarten i Frankfurt am Main, men där är somrarna också betydligt varmare. Jag har annars själv en liten planta av Q. myrsinifolia på friland sedan några år tillbaka, men den brukar frysa tillbaka under kalla vintrar.

Om man vill ha tag på ekollon från ovanliga asiatiska arter bör man kanske helst bege sig till Asien. När det gäller de "gyllene ekarna" så verkar Hengduan-bergen i Kina vara det bästa området. Jag vet inte hur enkelt det är att ta sig fram som västerländsk turist där. Det är ju dessutom ett mycket stort område. Det är dock intressant att notera att staden Zhongdian har bytt namn till Shangri-La i ett försök att marknadsföra sig i omvärlden, vilket jag tolkar som att de välkomnar turister. Helst skulle man nog ändå ha med sig någon som förstår kinesiska. Finns det någon kines på forumet?

Inlägg i den här diskussionstråden: