Exotiska växter i Skandinavien

Oäkta Quercus semecarpifolia i Kew Gardens *LINK* *PIC*
Som svar till: Asiens gyllene ekar *LINK* *PIC* ()

Jag har tidigare nämnt att att namnet Quercus semecarpifolia ibland felaktigt används även om andra arter bland "Asiens gyllene ekar". Det behöver inte nödvändigtvis vara helt fel, eftersom en del av de andra arterna tidigare har räknats som varianter av Q. semecarpifolia. I Kew Gardens växer det två träd med namnet Q. semecarpifolia, men jag tror inte att någon av dem verkligen tillhör just den arten. Däremot tillhör de definitivt samma grupp av ekar.

Det ena trädet såg jag troligen redan 1997. Jag har letat efter detta träd vid senare besök i Kew Gardens, utan att hitta det, men vid mitt senaste besök återfann jag vad som sannolikt är samma träd. Det är inte speciellt stort, trots att det planterades redan 1992, och det ser idag direkt sjukligt ut med flera vissna grenar. Det är uppenbart att det inte trivs något vidare. Vad som också är uppenbart, är att det inte har speciellt stora blad, såsom träden i Hillier Gardens och Wisley Gardens har. Jag vet inte vilken art det är, men det påminner lite om exemplaret av Q. aquifolioides i Kew Gardens.

"Q. semecarpifolia" i Kew Gardens 1997:

"Q. semecarpifolia" i Kew Gardens 2016:

Det andra trädet upptäckte jag förra året och det liknar inte alls Q. semecarpifolia. Trädet är format som en kon och har ett ganska egendomligt utseende med små runda blad som sitter tätt intill skotten. Det påminner lite om ungdomsbladen hos vissa arter av Eucalyptus. Jag vet inte vilken art det kan vara, men det finns bilder av Q guyavifolia som påminner detta träd.

Som jag har nämnt i ett tidigare inlägg, har dessutom ett träd som förra året var skyltat som Q. semecarpifolia idag blivit omskyltat som Q. pseudosemecarpifolia.


Inlägg i den här diskussionstråden: