Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Vinterbeskyttelse..@Dan

Du tar jo ikke unødige sjangser du heller når du planter utelukkende palmene tett inntil eller i nærheten av husveggen. Skal man kunne påstå palmene vokser naturlig uten beskyttelse syns jeg de bør stå minst 2 meter fra nærmeste konstruksjon, hvis ikke blir det jo en variabel til som kan ha stor innflytelse over resultatet!

Jeg er ganske fersk palmedyrker og var ganske sikker på at vinteren vi hadde for to år siden ikke ville gjennta seg. Som vi vet ble siste vinteren nesten like kald, men i stedet for mye snø fikk vi ingenting sist vinter, ikke før skadene alt var gjort. Kombinasjon nye planter (5-7 måneder i jorden), dårlig rotsystem og små planter var ikke heldig. Trachycarpus bør ikke dø ved 9-10 minus! Til sammenligning overlevte min nyplantede eucalyptus gunnii lett som bare det. Palmene hadde ingen beskyttelse, men for å være ærlig tror jeg ikke de hadde hatt noe å si når de ikke hadde fått skikkelig tid til å etablere seg og danne et skikkelig rotsystem.

Jeg vet ikke om andre som har dyrket palmer i nærheten av meg her lokalt, men basert på klimaet i regionen vil jeg nesten påstå at vi ligger i et svært gunstig område. De høye fjellene gjør det faktisk ganske lunt nede ved fjorden, og vi ligger såpass langt inn fra kysten av vi slipper unna de værste vindene. Det sies at våren kommer 1-2 uker tidligere i et belte litt inn fra kysten, noe jeg har lagt merke til selv om våren. Og det er noe varmere makstemperatur her som følge av varmere hav inne i fjordene enn ute langs kysten. Så jeg er overbevist om at trachycarpus har en fremtid helt naturlig her hos oss, spesielt på mange av øyene våre som ligger beskyttet litt inn fra kysten. Men vi vet jo ikke hvordan fremtidens vintrer blir, og viser det seg at det blir en langvarig trend med kaldere vintre vil de bli ekstra vanskelig for å få palmer til å etablere seg her.

Forøvrig har jeg kun beskyttet min Yucca aloifolia og Ch. humilis vulcano dette året. Alle andre planter må klare seg på egenhånd. Men som sagt, blir det langvarig kaldvær kan det godt være jeg benytter noen fleece-bagger, men dette er uansett kun midlertidig. Vi får se...

Inlägg i den här diskussionstråden: