Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Vinterbeskyttelse..@tony

John,
Vil egentlig ikke involvere meg i en ny diskusjon her men jeg har i utgangspunktet bare brukt regnbeskyttelse og ikke beskyttelse mot kulde bortsett fra de 2 siste vintrene. Selvsagt er det ikke "naturligt" og det har heller aldri vært min intensjon. Mitt spørsmål blir vel derfor hvorfor du er så opptatt av hva andre kan dyrke av planter på sitt sted. Du sier jo at hvor du bor har du det MYE mildere enn den offisielle statistikken fra Silkeborg som vel i utgangspunktet er et kaldt sted. Da får vi tro på det du sier og det er helt ok og akseptert av meg. Jeg bor ikke på det mildeste stedet på vestlandet (ved havet) og har det nok litt kaldere om vinteren. Så man kan ikke basere seg på fakta fra venner eller bekjente som har bodd eller vært på ulike steder da variasjonene er veldig store og ikke vil være representativ for store områder.
Jeg mistet alle mine store Fortunei i den harde vinteren 2009/2010. Og det var fordi de vokste "naturligt". Mindre eksemplarer som var beskyttet overlevde. Min store Cordyline mistet også stammen men er nå på god vei opp igjen. Denne fikk etterhvert beskyttelse mot kulde men da var det for sent. Har nå redusert mitt "eksotiske" utvalg veldig mye og erstattet dette med "herdige" planter som f.eks. bambus. Jeg har egentlig ikke noen interesse av å finne ut hva som kan vokse "naturligt" her i vårt område eller i skandinavia og om man tenker seg om så er det ingen planter som vi dyrker som vil gjøre det. Som du sier så vil jo det før eller siden komme en hard vinter som utsletter disse uansett. Men jeg har nok påstått at vi her kan dyrke veldig mye av det de dyrker i England fordi kulden normalt ikke er noe problem men definasjonen av "naturligt" får hver enkelt ta stilling til selv. Skal se om jeg kan ta noen bilder etterhvert. Mitt drivhus er iallefall helt fullt med planter og neste år må vel jeg begynne å plante ut igjen litt planter (som får stå naturligt). Og så skal du huske på det John at vi i Norge må betale ganske mye for transport + moms på planter som bestilles og sendes til oss så da blir vi nok litt ekstra omsorgsfulle foreldre (he-he).

Inlägg i den här diskussionstråden: