Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Vinterbeskyttelse..@Dan

John, du finner den omtrent her:
http://g.co/maps/7fcys

Som Tony sier er London lite representativt eksempel. Flere steder som normalt er svært milde med kanskje 5-6 minus som laveste opplevde faktisk temperaturer ned mot 20 minus og under. Østkysten slapp unna det værste, så Nordsjøen gjorde jobben sin da vindene kom fra nord/øst. Til sammenligning var det var ingenting som stoppet kulden hos oss på den andre siden av Nordsjøen...

Jeg ønsker ikke ta unødig sjangser i min egen hage med forsøkspalmer, jeg vil kunne gå rundt og glede meg over sunne friske grønne palmer hele sesongen, men samtidig vil jeg ikke kle inn planter. Det blir en balansegang mellom å beskytte og naturlig overvintring.

Produserer palmene mine noen gang store mengder frø vet jeg om mange steder som kunne blitt idelle forsøksfelt uten for mye menneskelig innvirkning ;-) Jeg er rimelig sikker på at palmer på friland skal la seg gjøre helt naturlig her, problemet er bare at med et så lite volum av palmer her oppe så er sjangsene svært store for at mange av disse er svake individ. Derfor må vi gjøre Som Henrik P. og la naturen og "natural selection" bestemme. Det er en lang prosess, men med stort nok volum burde det så absolutt eksistere frø som har den nødvendige herdigheten og tilpassingsevnen til at vi kan dyrke frem ganske herdige individ som tåler norske forhold...

Inlägg i den här diskussionstråden: