Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Vinterbeskyttelse..
Som svar till: Svar: Vinterbeskyttelse.. ()

...man bor helt klart på fel ställe! Svensk växtzon 4 ("USDA 3-5"), gammal sjöbotten med mer eller mindre "blålera" att odla i, ganska öppet för väst- och nordanvind. Odlar en del växter i upphöjda bäddar med en hel del grus i och håller på att förtäta trädgården - speciellt vad gäller vindskydd. Vill ändå försöka hålla en så optimal solinstrålning som möjligt.

Väldigt bra med detta forum då man får många tips på tänkbara och intressanta arter att odla! :)

Fatsia japonica testade jag 2010/2011 men den klarade inte vintern - oskyddad. Den såg väldigt fin ut fram till början av februari i år när den började tina fram under snötäcket, men sedan drog vi iväg på en utlandsresa och då kom tyvärr en rejäl köldknäpp med ca -28 grader. Den var stendöd när våren kom. Får försöka igen och skydda med en "fiberdukshuva". :)

Bambus har jag planterat men de vill inte växa... Jag antar att de satsar på rotsystemet ett par år innan de drar iväg på höjden. Får se nästa år, ska se till att gödsla dem rejält då.

Det skulle vara intressant om vi kunde hålla en "artlista" här på forumet, där alla fick skriva in "exotiska" arter de odlar och som fungerar bra - helst oskyddade eller bara med en enkel täckning. Har nästan för mig att någon höll på med en sådan lista? Ludvigs bok är en mycket bra början, det kanske kommer en "del 2" inom kort? :)

/Patrik
Stockholm

Inlägg i den här diskussionstråden: