Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Vinterbeskyttelse..@John

John, det er bare å kikke på utstrekningen av de siste istidene så skjønner man at ingenting av det vi dyrker og som vokser naturlig her vil overleve neste istid og i 80% av Europa. Men vi vet jo sammtidig at palmer har vokst så langt nord som arktis, og at det har vært betydelig varmere enn det er nå. Men om vi kan dyrke palmer her i nord på lånt tid så lenge vi selv lever så er vel det bare hyggelig, med eller uten vinterbeskyttelse. Det er vel ingen konkurranse, eller hva John? :p

Det er nok en hel del planter som Chamaerops humilis og andre middelhavsplanter som ville vokst langt lengre nord hadde det ikke vært for barrierer slik som Alpene. I USA har de ikke en slik barriere. Og under istidene, selv om store deler av mellom-Europa var isfri, ville nok klimaet vært ganske lite egnet for palmer og eksotiske planter. Se bare på Phoenix Canariensis, den tåler ganske mye kulde for å vokse på kanarieøyene... Det har nok også sammenheng med istidene og klimaendringene det medfører.

Det er ihvertfall ikke noe poeng i å konkurrere om å kunne si man har den nordligste palme osv. For de bildene jeg har sett fra din hage vokser ikke palmene dine heller 100% ubeskyttet. Hvor i det fri vokser palmer under et takutstikk inntil en murvegg? Skal man bevise at en plante kan overleve et klima må den stå helt åpent midt på et jorde. Mikroklima slik man finner i store byer som Købehavn og London er like mye juks som å kle inn en plante i mitt syn, men så bryr jeg meg heller ikke om slik konkurranse... Det er resultatet og gleden plantene gir som er drivkraften for meg!

Inlägg i den här diskussionstråden: