Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Vinterbeskyttelse..@Kristian *LINK*
Som svar till: Svar: Vinterbeskyttelse.. ()

Hej Kristian (og andre)
Vi har skrevet sammen før bla på mail.
Jeg bor i Østjyske Silkeborg som har meget meget stor forskel på vinter temp alt afhænig hvilken del af området man er i. Vil betegne min del som i den midderste del af et vinterklima, med koldeste temp målt de sidste 2 år på -14.

Jeg har trachy - forskellige yucca- hibiscus-kiwi og vin på friland som giver stort udbytte. (Og for ikke at lyve for mig sel er det naturligvis ubeskyttet)

Her gror bla også mange rigtige store Araucaria araucana på op til 7-8 m - platan - figner osv

De sidste 2 vintre har jeg tabt nogle af tingene.
Men også nogle af dem jeg troede var døde kom igen.

Med hensyn til usda zoner som en del går efter til planter så er det jo et gennemsnit der er lavet, og ikke en absolut laveste temp. Tilsyneladende skal der normalt regnes med, at en plante skal kunne klare ÷18 °C for at den kan formere sig eller dyrkes, og at en plante kan tåle ÷25 °C, for at den er hårdfør. Og den skal kunne tåle ÷32 °C for at være totalt hårdfør i Danmark. De sidste to vintre har vi mange stedder slet ikke været nede på så kolde temp, men på et eller andet tidspunkt kan så kolde temp ganske ske at komme.

Så set ud fra et langvarigt forhold til vores eksotiske planter vil det jo nok være usansynlig at de bliver ved at være en del af vores normale vægster, med mindre Klimaet virkeligt bliver meget meget varmere.

Bringer lige et billed af nogle af mine druer som er modnet rigtig godt i denne forholdvis dårlige sommer hvor jeg kun har haft ganske få dage med temp over de 30 grader, måske kun 10 af de dage i år

Inlägg i den här diskussionstråden: