Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Vinterbeskyttelse..
Som svar till: Svar: Vinterbeskyttelse.. ()

Snö är ju ett vis skydd och isolerar bra, men ett naturligt skydd. Mina fick långvarig kyla och deras jord var frusen hela vintern, det är ju inte så att dom haft det frostfritt. Och det är inte alla vintrar som varit så mycket snö. Anmärkningsvärt så klarade dom den väldigt kalla natten i feb då snön hade smälts bort innan under en mildperiod, vet inte exakt vad det blev i Broby då men neråt -15c skulle jag tro, minst att det blev.

Våren är däremot en väldigt svår tid för dessa växter. Har dom väl klarat vintern kan de stryka med då under våren.

Snödjupet har stor betydelse för vår vilda flora. Som annars skulle kunna få vinterskador även då dom växer här vilt.

Mina fatsia verkar inte ta skada av långvarig frostperiod (senaste vintern är ju bevis på det). Däremot absolut lägsta natten och vårvintern-våren kan vara ett problem främst nyplanterade. Etablerade växter klarar kallare vintrar bättre. Som tur var så fick mina som nyplanterade ganska snälla vintrar och dom svåra vintrarna kom nu efter att dom har blivit etablerade. hade mina varit nyplanterade så tror jag inte dom klarat vintern. Kan nästan säga säkert att dom inte gjort det.

Just mina verkar vara av tåligt material, då jag haft fler plantor som dött av mer normala vintrar medan dessa två jag har nu inte har gjort.

Inlägg i den här diskussionstråden: