Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Klimatförändring?? - Solen är mindre aktiv än på länge...

Jag började på allvar intressera mig för exotiska växter 1991. Vid den tiden hade jag 1980-talets kalla vintrar i färskt minne, och i den mån klimatet alls förändrades, så trodde jag att förändringarna i första hand hade naturliga orsaker. Teorin om en människoskapad växthuseffekt fanns redan då, men den var inget stort ämne på den tiden. År 1994 läste jag en kurs om jordens klimat på Stockholms Universitet. Den handlade främst om dagens klimat, och jag kan inte minnas att någon människoskapad växthuseffekt ens nämndes. Jag insåg dock redan då att ifall människan verkligen påverkar klimatet, så kommer det en brytpunkt då klimatförändringarna blir så stora, att de inte längre kan förklaras enbart med naturliga orsaker. För mig passerade vi den brytpunkten under 1990-talets andra halva. Det var också vid den tiden som växthuseffekten började diskuteras på allvar.

Så här i efterhand kan vi konstatera att den snabba uppvärmningen på 1990-talet inte enbart var ett resultat av den människoskapade växthuseffekten, utan var en kombination av naturliga och människoskapade orsaker. Den människoskapade växthuseffekten borde följa en exponentialfunktion, med vissa avvikelser beroende på världskonjunkturen. De naturliga variationerna går mer i cykler. Det bör dessutom finnas ett antal sådana cykler med olika frekvens, som ibland kan samverka eller motverka varandra. Dessa cykler kommer att vara överlagrade på den människoskapade exponentialfunktionen. Exponentialfunktionen kommer dock att bli alltmer dominerande med tiden. Under 1990-talet samverkade de och gav en extra snabb uppvärmning. Sedan dess har uppvärmningen bromsat in. Även om nya temperaturrekord har slagits även på senare år, så har det inte alls varit samma takt som på 1990-talet. Troligen har de naturliga variationerna motverkat den människoskapade uppvärmningen. Förr eller senare kommer de dock samverka igen, och då kommer vi åter få se en snabb uppvärmning, ännu snabbare än på 1990-talet. Vi får se om fler låter sig övertygas då.

Inlägg i den här diskussionstråden: