Jag har sett "The Day After Tomorrow" en gång och jag tyckte att det var en dum film, liksom många andra av Roland Emmerichs filmer, med undantag av "Independence Day". I samband med att filmen hade premiär märkte jag att många människor tycktes ta filmens budskap på allvar. Det du skrev som fick mig att associera till filmen var: "En ny istid kan komma när som helst, mycket snabbare en vi tror".
Istider kommer inte när som helst, de är förutsägbara. De triggas av att solinstrålningen är extra låg på norra halvklotet under sommaren under en längre period. De förutsättningarna finns inte just nu och kommer kanske inte göra det på 50 000 år. Hur solinstrålningen fördelas mellan halvkloten bestäms av Milanković-cyklerna. Den här mellanistiden kan komma att bli extra lång, även utan människans hjälp. Naturligtvis kommer det inte att bli lika varmt som idag längre fram, men det dröjer innan det blir en ny istid. Längre fram, om över 100 000 år, kan jorden gå in i en djup superistid som inte ens Milanković-cyklerna förmår att bryta. En sådan istid skulle i värsta fall kunna vara i åtskilliga miljoner år. Detta är knappast önskvärt ur människans synvinkel, och det skulle gynna väldigt få av dagens arter. Naturligtvis kommer det att uppstå nya arter som är anpassade till de strängare förhållandena, men livet på jorden kommer nog att bli ganska torftigt och artfattigt.