Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Klimatförändring?? - Växande glaciärer globalt...

Jag vet inte vad du menar med att jag greppar efter halmstrån eller vilka "bevis" du anser dig ha framfört. "Sudden Stratospheric Warming" är inte en teori, det är ett mätbart meteorologiskt fenomen som kan förklara hur en del blockeringar uppstår under vintern. Jag hoppas att du vet vad en blockering är, hur vanligt det är och vilka konsekvenser den kan få. Det handlar överhuvudtaget inte om klimatförändringar, bara om väder.

Beträffande grafen som du så gärna länkar till så noterar jag att den saknar temperaturskala. Den tycks i bästa fall vara ganska godtycklig. Frågan är om den överhuvudtaget bygger på några verkliga mätdata, eller om den bara bygger på gissningar och önsketänkande. Vissa detaljer kanske påminner om verkligheten. Den tycks ha varit omdiskuterad i amerikanska medier, men själv har jag faktiskt inte sett den tidigare, förmodligen för att den är så usel. Upphovsmännen Cliff Harris och Randy Mann tycks vara välkända klimatskeptiker. Cliff Harris verkar dessutom ha varit inblandad i konspirationsteorierna kring chemtrails. Jag förnekar inte alls att klimatet har varierat förr, och givetvis finns det naturliga variationer även idag, men de börjar drunkna alltmer i den människoskapade uppvärmningen.

Inlägg i den här diskussionstråden: