I filmen "The Day After Tomorrow" inträffar en stor och snabb klimatförändring åt det kallare hållet. Det har naturligtvis inget med verkligheten att göra. Vi kommer inte gå från dagens klimat till full istid direkt. Istället kommer det att inträffa en rad mindre klimatförändringar fram och tillbaka som gradvis leder till ett kallare klimat i takt med att inlandsisarna byggs upp. Under istider är klimatet överhuvudtaget ganska instabilt och det förekommer snabba klimatförändringar fram och tillbaka.
Vi kommer kanske att kunna styra medeltemperaturen på jorden. Däremot kommer det vara svårare att påverka fördelningen av värme på jorden, i synnerhet om fördelningen av solinstrålning förändras med tiden.
Jag hävdar inte att vi idag har teknologi att förhindra istider. Jag kan dock inte tänka mig att mänskligheten skulle vilja ha en ny istid och vi kommer att vilja göra allt vi kan för att förhindra att det inträffar. Vi kommer att vara mycket starkt motiverade att förhindra det. Möjligen har jag en övertro på att framtida politiker och ledare inte kommer att vara lika stora hönshjärnor som dagens politiker. Det kommer säkert väcka stort motstånd också från miljövänner som anser att naturen borde få ha sin gång. Om det fortfarande finns kvar något som liknar dagens religioner så kommer säkert även deras ledare lägga sig i och hävda att det är meningslöst eftersom gud(arna) kontrollerar allt och kommer att rädda oss, alternativt att istiden är ett straff från gud(arna).