Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Klimatförändring?? - Växande glaciärer globalt... *LINK*

Jag vet inte vad för "bevis" du anser dig ha presenterat. Hittills har du bara kommit med lösryckta och osammanhängande argument. Du borde sätta dig in mer i ämnet och lära dig att förstå sammanhangen innan du skriver dina inlägg. Läs gärna lite universitetskurser i ämnet.

Personligen har jag en kluven inställning till den människoskapade växthuseffekten. Redan nu har den gjort det möjligt för mig att odla växter som inte kunde klara sig förr, och den kommer att göra det ännu lättare om några decennier. Å andra sidan är den ett potentiellt miljöhot, som det är rent löjligt att förneka. Jag kan inte argumentera för att folk ska släppa ut mer växthusgaser bara för att göra det lättare för mig att odla exotiska växter.

Jag är inte säker på om klimatuppvärmningen är det värsta miljöhotet som människan har ställt till med. Personligen tror jag att t.ex. utfiskningen av världshaven och avverkningen av regnskogarna kan vara värre. Ett varmare klimat är inte ett problem i sig. Problemet är den snabba förändringen i kombination med att människan har skurit av reträttvägarna för många arter. En av de arter som kommer att drabbas värst är människan själv. I varje fall kommer det att bli kostsamt för oss.

Det har varit lite stiltje på det här forumet den senaste tiden. Klimatdiskussioner brukar alltid liva upp stämningen, men risken finns att det går över styr. Jag vill helst att forumet ska framstå som seriöst.

Även på Hardy Palm and Subtropical Board brukar diskussioner om klimatförändringar leda till de hetsigaste diskussionerna. Skillnaden mot det här forumet är att där tycks stollarna vara mer dominerande. En populär teori där är att klimatförändringarna styrs av cykliska variationer i Stilla Havet. Det är inte helt oseriöst, och kan förmodligen delvis förklara varför klimatförändringarna ibland tycks stanna av. Det förklarar dock inte den långsiktiga alltmer stigande trenden. Vad som händer i Stilla havet har mindre betydelse för oss i Europa, men det finns cykliska variationer även i Atlanten. Periodtiden för olika cykliska variationer i oceanerna kan variera från enstaka år upp till sekler.

Inlägg i den här diskussionstråden: