Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Kulde-rekord
Som svar till: Svar: Kulde-rekord ()

Det er mange måter å definere en kald vinter, og jeg tror forrige vinter hadde store regionale variasjoner i hele Skandinavia.

Hvis man utelukkende bruker temperatur som basis for å si om en vinter er kald eller ikke, vil ikke forrige vinter skille seg ut for store deler av Skandinavia, da kan faktisk forrige vinter virke mild for mange steder som slapp unna med de helt ekstreme minimumstemperaturene.

Men her jeg bor var vinteren en av de værste i manns minne. Vi satte ingen kulderekorder hva angår minimumstemperatur, men snødekket og varigheten på vinteren slo de fleste rekorder. Vi hadde 90 dager med snø på vestlandet, et sted som vanligvis er svært mildt om vintrene og der snø er et sjeldent fenomen, men ikke de to-tre siste årene. I slike vintrer med blokkering av lavtrykkene med et høytrykk sentrert over Skandinavia får vi iskald luft fra øst. Denne luften har ikke fått sjangs til å varmes opp av hav, og slik sett kan mange på østkysten av Sverige hat en mildere vinter enn her i Norge.

Når til og med planter som rhododenron og kristtorn (järnek) har store vinterskader er det en bedre indikator på hvor brutal en vinter var, enn selve temperaturene. Jeg har aldri før sett at slike planter skades i en vinter på vestlandet av Norge!

Inlägg i den här diskussionstråden: