Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Koldioxidutsläpp & tillväxt - ett ord, en stor skillnad

Jag har varit mycket väl medveten om att vi under en rad år har haft mildare vintrar än vad som har kunnat förklaras med enbart den globala uppvärmningen. Jag tror att många, åtminstone jag själv, har tolkat det alltmer positiva NAO-indexet som ett resultat av den globala uppvärmningen. Det stämmer kanske inte. Istället kan solens aktivitet ha större betydelse. Även avsmältningen av sommarisen vid nordpolen kan spela en viss roll. I vilket fall som helst tycks NAO delvis styras av cirkulationen i stratosfären ovanför nordpolen. Stratosfären värms i sin tur upp av UV-strålning från solen, vilket påverkar cirkulationen. Solens UV-strålning varierar kraftigt beroende på solens aktivitet till skillnad från det synliga ljuset. Solens aktivitet varierar i en 11-årscykel, vilket kan förklara en viss periodicitet hos de kalla vintrarna. Solen har varit ovanligt aktiv under 1900-talet men börjar nu visa tecken på att gå in i en lugnare period, vilket kan ge oss fler kalla vintrar trots att jorden i övrigt värms upp. Om dessutom den krympande havsisen vid nordpolen kan påverka NAO på ett negativt sätt så ökar det risken för kalla vintrar ytterligare.

Skandinavien är extra känsligt för NAO eftersom det ligger så långt norrut och på västsidan av en kontinent. Nordamerika, åtminstone USA, påverkas inte lika kraftigt av NAO.

Inlägg i den här diskussionstråden: