Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Kulde-rekord - kallaste på 140 år...

Det hattas hit och dit i rapporter. det var inte många år sedan de sa att vasaloppet kommer att genomföras sista gången 2015 för sedan är det så varmt så det kommer inte finnas någon snö. Jojo jag tackar. -15 i natt. Nästan 3dm snö.-19 ett par mil härifrån.Går väl snart att genomföra vasan i skåne i Mars.Hade inbillat mig en mildare vinter än förra,trots tidigare avmognad hos växterna,mer hull på rådjuren och negativa polska forskare och hoppas att det blir det fast det ser lite mörkt ut.troligen dags att börja ställa in sig på lite kallare vintrar framöver.Men jag är för korkad för att ge upp. Växterna skall härdas så de klarar ett liv helt själva. Tyvärr har jag blivigt bränd på näsan igen som vanligt. det blir till att köpa ny palm med lite storlek till nästa år.Min lilla experimentpalm som stog helt oskyddad förra året och som kapades med marken lever och fick 3 nya blad så helt palm lös är jag inte på friland.Fick ett skapligt erbjudande på 3 rätt stora trachysar.Mellen 1,5 och 2m. Ca1,2m riktigt grov stam.4000 för alla 3. Det tråkiga är att de står ute i krukor helt oskyddade och de klarar inte den här kylan hur länge som helst så de kommer visa i vår att de har frysigt ihjäl,intresset har svalnat betänkligt för dem. Men skulle de mirakulöst visa sig att de överlever då blir det pang ner i backen och oskyddat nästa år.Klarar de detta i krukor måste det va bombsäkert som planterade. Kultivar Etuna. Omöjligt att döda.

Inlägg i den här diskussionstråden: