Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Tuff vinter?! *LINK*
Som svar till: Svar: Tuff vinter?! ()

Jag håller med om att det är lätt att mäta fel temperatur och att den uppmätta temperaturen då ofta blir för hög. Sedan kan temperaturen skilja sig åt mellan olika delar av en trädgård även om man inte mäter fel. I mitt fall mäter jag nog ofta något pessimistiska temperaturer.

Jag använder en Netatmo väderstation där utomhusenheten har kompletterats med ett väderskydd. Jag har även en tillhörande regnmätare. Från början hade jag inget väderskydd och då var jag tvungen att placera utomhusenheten på en regnskyddad plats, i mitt fall i en carport, vilket påverkade temperaturmätningarna. Nu har jag placerat utomhusenheten några meter från huset på en relativt kylig plats i trädgården. Det kan ofta vara frostigt där även när det har tinat i resten av trädgården. Dessutom ligger snön som regel kvar längre där. Det påverkar framförallt dagstemperaturerna, som nog blir lägre än på andra platser. Lufttemperaturen ska egentligen mätas på två meters höjd, medan jag har placerat mätaren på ungefär en meters höjd, vilket kan ge något för låga temperaturer. Jag hoppas att temperaturmätaren i utomhusenheten är rätt kalibrerad. Jag använder även en billig termometer från Biltema där utomhussensorn befinner sig i närheten. Jag har inga förväntningar på att den ska vara rätt kalibrerad, men den uppmätta temperaturen skiljer sig ofta bara några tiondelars grader från vad min Netatmomätare visar. Antingen är de bägge rätt kalibrerade, eller så råkar de vara felkalibrerade på samma sätt.

Inlägg i den här diskussionstråden: