Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Tuff vinter?!
Som svar till: Svar: Tuff vinter?! ()

Jag avtäckte mina palmer nu i helgen. Jag hade kunnat göra det redan tidigare, men jag var inte säker på att vintern verkligen var över. Nu kan jag inte se någon riktig vinterkyla i prognoserna för den närmaste tiden och det blir allt mer osannolikt.

Eftersom vi hade ganska sträng vinterkyla i flera perioder så förväntade jag mig en del frostskador. När jag avtäckte min nuvarande största palm, en Trachycarpus wagnerianus, så såg den vid första anblicken ganska oskadd ut. När jag tittade närmare, så såg jag dock fullt av bladsprickor, vilket var väntat. Bladen kommer att bli fula och de mest skadade bladen kommer att vissna tillbaka. De nyaste bladen ser däremot oskadda ut.

Flera mindre palmer som växer på en lite kallare plats har klarat sig sämre, delvis för att jag har omplanterat dem och de ännu inte har hunnit etablera sig riktigt. De kommer nog ändå att överleva. Förra året planterade jag även en Trachycarpus princeps där. Den hade lite otur att den första vintern blev så kall. Den har naturligtvis fått en hel del bladskador, men inte värre än jag hade förväntat mig av en nyplanterad T. fortunei under samma förhållanden. T. princeps anses ju annars vara lite mindre härdig.

Inlägg i den här diskussionstråden: