Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Tuff vinter?! *LINK*
Som svar till: Svar: Tuff vinter?! ()

Äkta Quercus rysophylla är inte härdig på friland hos oss. I varje fall har de exemplar som jag har testat dött redan första vintern. Q. rysophylla tillhör emellertid rödekarna, som är ökända för att villigt korsa sig med varandra. Det finns ju många härdiga lövfällande arter bland rödekarna. Har man tur så kan vissa korsningar vara både städsegröna och härdiga. En sådan korsning är den som säljs under namnet Q. rysophylla 'Maya'. Namnet är olyckligt, eftersom det får folk att tro att det är en äkta Q. rysophylla. Jag trodde det även själv, men då jag har även har sett den äkta arten noterade jag små skillnader i utseendet, trots att den är förvillande lik den äkta arten. Jag har den inte själv, men den klarar sig bra i Solgårdsparken i Strøby Egede utanför Køge. Den är inte helt städsegrön, utan kan fälla en del blad under vintern, ungefär som Q. × turneri, men har oftast kvar de flesta blad på våren. Ett mer korrekt namn vore förmodligen Q. rysophylla × Q. sp. 'Maya', eller kanske bara Q. 'Maya'. En annan namngiven korsning är Q. 'Zehra', se https://www.internationaloaksociety.org/content/cultivar-close-quercus-maya-and-zehra.

Jag plockar gärna ekollon från Q. rysophylla, om jag kan hitta några. Jag är medveten om att det ofta blir korsningar, men det är just det som jag är ute efter. Jag har hittat flera härdiga och städsegröna fröplantor som sannolikt är korsningar.

Inlägg i den här diskussionstråden: