Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Tuff vinter?!
Som svar till: Svar: Tuff vinter?! *LINK* ()

Det är ingen stor stad men det blir ändå skillnad med några km bebyggelse åt alla håll (förutom åt söder där det är 10 mil öppet hav mot Tyskland).

Jag förstår det och jag kommer troligtvis inte heller att plantera nya om (när) mina sista eukalyptusträd dör, kul så länge det går. Jag är också inne på att testa fler städsegröna ekar, förutom Q. ilex som jag redan har. Kanske Q. myrsinifolia skulle klara sig här? Jag vet att du har skrivit mycket om olika städsegröna ekarter, så det finns mycket inspiration att hämta.

Intressant, jag har sett den tidigare och gissar att exemplaret av E. japonica på bilden (som verkligen ser bra ut) är ca 20 år gammalt, vilket innebär att den i sådana fall överlevde december 2010. Min har vuxit från 1,3m 2018 till idag ca 2,8m (på höjden), den breder ut sig ganska mycket med tiden. Fungerar det där man bor kan jag verkligen rekommendera E. japonica. Synd att din planta inte klarade sig, precis som andra arter blir den nog härdigare när den väl är större och väletablerad.
På tal om städsegröna träd så verkar olivträd klara sig ganska bra här, kanske även något härdigare än E. japonica? Dock inte lika fina blad eller blommor för den delen, men verkar vara pålitlig.

Annars är jag mest inne på att plantera olika arter och korsningar av Trachycarpus för att se om någon utmärker sig positivt från vanliga T. fortunei. Jag har ett 10-tal olika arter/hybrider på friland idag men det har ju dykt upp fler intressanta hybrider på senare tid som jag gärna testar.

Inlägg i den här diskussionstråden: