Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Tuff vinter?!
Som svar till: Tuff vinter?! ()

För de flesta större och väletablerade Trachycarpus är det inga problem, även om längden kan ge lite bladsprickor (ser bra dock bra ut nu efter). Jag skyddar inte mina största Trachycarpus alls, -8,5 som kallast var det här. För mindre och nyplanterade Trachycarpus kan det givetvis ge skador, jag skyddar mina nyplanterade med växtduk när det är som kallast.

Min Sabal minor får tillfälliga fläckar med mörkare färg, men det går alltid tillbaka när temperaturen har varit lite högre ett tag igen, på friland sen 2018 och inga direkta skador till följd av kyla.

Chamaerops humilis är det lite värre för, de får alltid prickar vid långvarig kyla, oftast ruttnar "spjutet" men hämtar sig igen. Jag har dock en Chamaerops humilis var. cerifera som växt på friland sen 2007, den enda av mina palmer som överlevde december 2010 (alla Trachycarpusar dog). Cerifera är betydligt härdigare enligt mig och mitt äldsta exemplar får aldrig ens prickar på bladen efter vintern. Har även två större Chamaerops humilis var. vulcano som har varit på friland sen 2020, de skyddar jag med växtduk över vintern och de klarar sig ganska bra, får lite prickar/fläckar men överlag okej.

Det är värre för Eucalyptusarna som inte går att skydda, jag har en E. gunnii azura som närmar sig 7m, får se om den överlever vintern. Eucalyptusar är svåra, de kan överleva en vinter för att dö nästa trots att det inte blir lika kallt.

Inlägg i den här diskussionstråden: