Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Tuff vinter?!
Som svar till: Svar: Tuff vinter?! ()

Det finns många intressanta ekar att prova och det lär bli några nya att plantera till våren, förutsatt att jag lyckas köpa dem någonstans. Det är väl Q. rysophylla som har stora blad och kanske är utseendemässigt mest intressant? Men härdigheten är väl ett gränsfall.

Eriobotrya japonica och Olea europaea är kanske ungefär lika härdiga men det finns variationer mellan både individer och olika sorter. Jag är inte så insatt i just Olea europaea men jag vet att jag har läst om sorter som påstås vara härdigare, som bl.a. odlas på högre höjder i Italien. Exemplaret av E. japonica som växer på en skyddad bakgård på Nørrebro är verkligen imponerande och jag kan bara hålla med om att den ser inte ut att ha frusit tillbaka någon gång.

Jag har själv ingen Laurus nobilis men jag vet 2-3 exemplar som växer på friland här (jag har aldrig sett att de skyddas på vintern heller) och de ser ganska bra ut. Ännu en växt som man borde plantera, ganska lätt att få tag på i alla fall. Verkar tåla en del kyla och kan nog klara sig bra längre perioder.

Min slutsats är väl just som du skriver att det inte verkar finnas någon som är bättre än vanliga T. fortunei, det finns dock några som verkar klara sig minst lika bra (jag bedömer det baserat på hur de ser ut efter vintern, det har inte varit kallt nog för att testa dem till sina yttersta gränser).
De som verkar vara lika härdiga som vanliga T. fortunei är:
T. fortunei 'Darjeeling'
T. fortunei 'Naini Tal'
T. wagnerianus eller T. fortunei 'Wagnerianus' (enligt vissa)
Trachycarpus sp. Nova
Trachycarpus sp. Kumaon

Sedan finns det några som är mindre härdiga men de verkar ändå hantera vintern relativt bra (alltså kyla och fukt under lång tid) om man tar bort de lägsta temperaturerna.
T. takil (den har ett rykte som den härdigaste men stämmer inte)
T. latisectus
T. martianus 'Nepal'

Dålig. Den enda som har dött är Trachycarpus ukhrulensis, den verkar vara både mindre härdig och den Trachycarpus som växte långsammast (endast 1-2 blad per år, samma som min S. minor).
Snabbväxande. Min T. fortunei 'Darjeeling' är nog den som växer snabbast av alla, möjligt att Trachycarpus sp. Nova kommer växa lika fort när den har hunnit etablera sig bättre.
Utseende. Här skulle jag nog placera Trachycarpus sp. Kumaon i topp, väldigt stora blad med silverfärgade undersidor.

Inlägg i den här diskussionstråden: