Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Tuff vinter?!
Som svar till: Svar: Tuff vinter?! ()

Här var det främst under perioden 4 jan - 9jan som det var riktigt kallt, men januari som helhet slutade ändå på +1,1°C i medeltemp, så något kallare än normalt (1991-2020), den absolut lägsta temperaturen stannade på -9,6°C. Den kallaste månaden sedan februari 2021, men alltså bara 3 år sen.
Kylan under de sista dagarna på november 2023 var dock mer exceptionell där det var en av de lägsta temperaturerna på drygt 100 år (-8,5°C), Köpenhamn hade sin lägsta temperatur i november sedan 1919 med -7,7°C.

De mer köldtåliga växterna verkar ha klarat sig bra hitintills. Större Trachycarpusar som är helt oskyddade har fått lite bladsprickor, framför allt på äldre blad, dock inget livshotande. Sabal minor har inte fått några bladsprickor. Chamaerops humilis var. cerifera ser bra ut som alltid, vanliga C. humilis ser däremot inte lika glad ut (det är en ganska tydlig skillnad i härdighet), kanske tappar "spjutet" men sidoskotten klarar sig bra som det ser ut nu.

Min stora Eucalyptus gunnii azura ser lite tilltufsad ut (men levande), om den klarar sig vet jag först i maj/juni. Tetrapanax papyrifer "dör" ner en bit när det går under 6-7 minusgrader (definitivt gjort det efter kylan i januari i år) men skjuter oftast nya skott en halvmeter ner på stammen igen. Min stora Eriobotrya japonica har lite bruna bladspetsar på de nyaste bladen som kom i höstas (som inte var fullt utvecklade), men i övrigt ser den bra ut. För många växter är det alltså mer av "skadade och bruna blad" än död efter kylan i januari.

Inlägg i den här diskussionstråden: