Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Tuff vinter?!
Som svar till: Svar: Tuff vinter?! ()

Nej inte vad jag vet. Jag köpte den som en vanlig Sabal minor för drygt 15 år sedan och hade den först i kruka i 10 år, ute större delen av året och i växthus under vintern. Den växte alltid ett nytt blad över sommarhalvåret ute och jag tänkte att om den var väletablerad i marken så skulle den kanske i alla fall kunna växa 2 blad per år. Sanningen efter 5 år på friland är väl att den växer 1-2 blad per år beroende om det är en varm sommar eller inte (dagar över 25 grader växer den betydligt fortare enligt min erfarenhet). Den står i ett söderläge mot ett träplank, så lite extra värme får den ju, dock inte lika bra som en tegelvägg eller liknande. Den tar dock väldigt lite skada över en vinter, vilket håller den vid liv.

Jag kan verkligen rekommendera Chamaerops humilis var. cerifera, jag har odlat de tre tidigare nämnda varianterna sedan 2006 och det finns ingen tvekan för mig att cerifera är betydligt härdigare. Exemplaret som överlevde december 2010 förlorade huvudstammen helt, men sedan dess har 5-6 sidoskott vuxit till sig till egna stammar. Under december 2010 så var den täckt med ca 2 dm snö, vilket antagligen gjorde att den överlevde, men otroligt ändå eftersom medeltemperaturen för den månaden var extremt låg.

Jag bor i centrala Trelleborg, så ganska förskonad från väldigt låga temperaturer. Jag har följt ytterligare ett 10-tal eukalyptusar här (samtliga verkar vara vanliga gunnii) under ett antal år. De få som klarar sig 5 år blir så stora att de oftast tas bort av ägaren (min har vuxit från 30 cm till nästan 7m på 5 år). Annars dör de flesta efter något år, men det är inte bara kylan som du varit inne på. Jag har sett flera stycken som överlevt en vinter för att dö efter nästa vinter igen (trots att den var mildare). Precis som du skriver dröjer det ofta till maj/juni innan man ens märker att de har dött. De kan även börja växa för att sedan dö plötsligt, eller så dör de men börjar skjuta nya sidoskott längst ner på stammen. Jag vill även nämna Eucalyptus parvifolia som jag har odlat och som visade sig mer tålig mot kylan än Eucalyptus gunnii 'Azura', tyvärr drog vinden omkull den (de blir som sagt väldigt stora fort, verkar som att rötterna inte alltid hinner växa till sig i samma takt).

Annars kan jag också rekommendera Eriobotrya japonica, betydligt mer stabil än en ”härdig” eukalyptus art, växer såklart inte alls lika fort men fina blad och väldoftande blommor i november varje år. Har klarat sig bra sedan 2018 utan något skydd.

Inlägg i den här diskussionstråden: