Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Tuff vinter?!
Som svar till: Svar: Tuff vinter?! ()

I Ängelholm har det varit betydligt kallare. Den 5:e januari var temperaturen konstant under −10 °C hela dygnet. Den 16:e januari mätte jag upp −15,1 °C som kallast.

Det är lite tidigt att bedöma alla skador ännu. De flesta av min palmer är fortfarande skyddade, men jag förväntar mig en del bladskador. En Trachycarpus 'Nainital' har dock oskyddade blad. Bladen har naturligtvis en del skador, men de är inte totalförstörda. Tyvärr knäcktes bladskaften på två blad senare av hård blåst. Jag förstår inte riktigt hur det gick till, eftersom bladskaften brukar vara mycket tåliga. Möjligen hade bladskaften försvagats av köldskador.

Mina stenekar (Quercus ilex) ser bra ut, både stora och små exemplar. Möjligen blir det lite bladskador på vissa exemplar. Jag har inte sett några tecken på stamskador, men det kan ibland visa sig senare. Min Q. myrsinifolia ser också bra ut. Min Q. aquifolioides har bruna blad. Den har även lite stamskador. Jag insåg dock att stamskadorna åtminstone till en viss del var från tidigare vintrar och delvis läkta. Möjligen hade de orsakats eller förvärrats av ett band som jag hade bundit om för att förankra stammen.

Min Castanopsis cuspidata har fått lite bladskador, men ser annars oskadd ut. Bladen på min Laurus nobilis ser förstörda ut. Den frös tillbaka även förra vintern. Min Camellia som jag fick av Mogens Rasmussen i Gedser hösten 2018 ser bra ut. Den har aldrig blommat tidigare men har nu en blomknopp som växer. Den hade ytterligare två blomknoppar tidigare, men de var plötsligt försvunna. Jag misstänker att rådjur har varit framme. Jag vet inte vad det är för variant eller ens om det verkligen är en C. japonica. Den hade en namnetikett när jag fick den, men handstilen var oläslig och Mogens Rasmussen är tyvärr död. Bladen är lite för små för en C. japonica. Härdigheten är däremot utmärkt.

Inlägg i den här diskussionstråden: