Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Til Teddy
Som svar till: Til Ben og John ()

Hej Teddy
Først vil jeg lige spørge dig hvorfor du ikke har svaret på mine spørgsmål?
Og håber så du ikke har splittet et eller andet ad der hjemme i raserri.For troede da faktisk kun de var den der muhammed krise som i nu også slogser med i norge fortiden der blev gal på en vist tegning Ha ha.
Mht. usda Zoner Teddy Så bliver du nødt til at forholde dig til at det kun er et kort der er lavet som absolut min tempratur målt over 30 år ,og ikke nødvendigvis til hvor planter kan gro. Bliver nød til at fortælle dig ( selv om jeg godt ved du absolut ikke vil have jeg skriver det, og håber så ikke du vælter et eller Andet). Du bliver nød til at komme dig over at selv om du bor i en zone 8 ifølge usda så er det ikke samme mulighedder du har som feks Verona som ligger i zone 8 ligesom du. Verona har meget længere sommer og meget færre frostdage, hvilket giver dem meget større mulighed for tingene..
Feks så kan en cordyline godt klare ca - 15 grader , men får den døgnfrost genem længere tid som også du har haft denne vinter så dør den. Det er forskellen på verone-stavanger at verona har meget få døgn med frost og mange dage om vinteren med temp på 6-12 grader fulendt med sol og tørt klima hvor du har fugtigt . Men derfor kan Verona godt ligge i zone 8 og jeg vil endda sige kortet lyver for ved verona tit har enkelte nætter med -15,og en nat med - 15 er nok til at bringe dem i zone 7. Så vil nærmere sige de er zone 7. Du skriver at du har haft - 8,5 som jo stort set putter dig i zone 8. Stavanger har efter hvad du ved haft -13 ( jeg har et vidensudsagn der siger -16 men 13 eller 16 er lige meget). Så vil jo putte Stavanger i zone 7. Teddy vi har i vinter set hvor koldt vi kan have mulighed for at få og du ved jo ikke om det sker igen eller måske endnu være. I 30 år har Stavanger lagt i zone 8-9 stykker. Men skulle man lave et nyt kort over de næste 30 år vil vi jo ikke kunne lyve os fra den fakta at Stavanger har haft temp til zone 7b. Thyholm har også i år vist at de er kandidater til zone 5-6 stykker med målt tempratur på - 22. Er sikker på vores planter er ligeglade med et zone kort når de faktiske tal er meget koldere, og der skal kun en vinter lignende den her eller koldere i ny og næ til at slå vores planter ihjel. Og så kan vi klø os i nakken alt hvad vi vil og sige jammen jeg ligger i zone?, det er planterne bare ligeglade med. Hvis man skulle lave et usda over europa fra 1960-1990 så vil jeg helt klart have ligget i zone 5 da vi havde -28 som det koldeste i den periode. i det store hele er et usda kort ubruglig for planter ,da mange flere ting spiller ind. Ved godt du siger jeg ikke har belæg og kenskab osv men håber du vil tage det her bare lidt mere alvorlig end du har gjort hidtil
John

Inlägg i den här diskussionstråden: