Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Til Tony
Som svar till: Svar: Til Teddy ()

Hej Tony
Ja skrev -20 om stavanger hvilket var lige ved at vælte hele Teddys verden?
Har i dag snakket med min norske bekendte, som så nok viser sig at være fra bergen området, men også har familie i selve Stavanger, hvor deres Privat måler har vist - 16. (må heller skynde mig skrive refarat fra udsagn inden en eller anden får sin hverdag ødelagt -). ) Hun kommer 5 km fra bergen mod måløy hvor de har målt - 22. (også kun et refarat fra vidne). Tony som jeg før har skrevet så lyver vi lidt for os selv når vi går efter usda zoner. Hvad vi burde gå efter er vel hvad der i verste forstad er sket gennem historien tempratur mæssig, og som bestemt nemt kan ske igen. Usda er målt over 30 år, men det er ikke ens betyende med at de næste 30 bliver ligeså. Så tag koldeste målt i bergen feks. Sådan en nat er jo nok til at slå ihjel. Idanmark er der målt - 26 i 1986 i zoner der er zone 7-8 stykker, hvilket jo bestemt ikke stemmer overens med usda begrebet. Så mit personlige råd er glem zoner og lyt til historierne fra de gamle. Gør vi det, ved vi inderst inde også godt at vores hobby kan være på lånt tid. Tony dine Cordyline tror jeg ikke på du har gennem mange år. Hvis ikke de er døde i år ( hvilket jeg vil blive meget overrasket over hvis de ikke er) så vil der komme en vinter senere der slår dem ihjel. Men så har man selvfølig haft glæde i de år det gik. Vi har fået en forsmag i år på hvad der kan ske og det kan blive meget være endnu. Tony kan du undesøge for mig hvordan vinteren 1981-82-83-85-86-87 var hos dig. Må ligge nogle norske data eller gamle vidensudsagn. Det normale menneske har jo med at glemme vinteren fra året før.
John
John

Inlägg i den här diskussionstråden: