Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Refererer kun?
Som svar till: Svar: Refererer kun? ()

Blev lidt grov i går men har lenge kunnet fornemme at du har ondt over at du ikke bor i den klimasone som vi har her på Vestlandet. Har du det virkelig sådan så kan jeg ikke forsåt du ikke sælger huset i Silkeborg og flytter her op eller til en mild sone i Danmark som en eller anden plads på Lolland Falster eller Djuersland. Det er irreterende at høre på dig når du ofte bruger din egen "lomme filosofi" frem for meterologiske data når du skal diskutere klima og temperatur for det er ikke særlig holdbart. Det eneste faste vi kan forholde os når vi diskuterer klima er klimastatestik og her har jeg ret for det er dem jeg bygger min argumentation på og ikke hvad jeg selv går og tror eller finder ud ved at stikke en finger i luften!

Ser du på Jens Michael Gundersens USDA kort, så bor du i sone 7A/7B ligesom det meste af Jylland. Med andre ord, og som også andre har reageret på, så går det ikke an at du dele Jylland så skarpt op i soner som du har prøvet på, det har du ikke videnskabelig belæg for.

Vestlandet af Norge ligger ifølge USDA systemet i sone 8B/9 uanset om du vil det eller ikke. Vi taler her om de øer og landområder som ligger aller aller yderst ud mod Nordsjøen. Jeg bor der, men du skal ikke mange km væk fra fjorden/Nordsøen for å komme i lavere klimasoner. Jeg har lenge prøvet at fortelle dig, at forskellene her oppe er langt større end hjemme i Danmark men det får jeg deg nok aldrig til at forstå selvom faktsene på det danske og norske meterologiske institutt viser det tydelig.

John det er nu bare sådan engang at Stavanger og Vestlandet op forbi Ålesund er i en højere USDA klimasone end det der findes nogen plads i Danmark.

Som jeg tidligere har givet dig ret i, så er der fordele og ulemper ved alle klimasoner, det er der også i varmere strøj som i middelhavnområdet alt efter hvilke planter man dyrker. Jeg har eks. problemer med regn normalt (ikke denne vinter) men har det til gengæld normalt varmt om vinteren (ikke denne vinter).

Om sommeren har jeg det omvendt køligere her end du har det på grund af at jeg bor ret ned til fjorden. I Norge skal man længre ind på Vestlandet væk fra Nordsjøen eller fjorden eller over på østlandet eller Sørlandet for at finde temperaturer som det du og andre har i Danmark om sommeren. Mht. vind så blæser det mindre heroppe på grund af landets torpografi. Det er de generelle forskellene på Danmark og Vestlandet af Norge. Så er der naturligvis de mindre lokale klimaforskelle som kan betyde end del lokalt hvilket du vel lærte i går hvis du ellers studerede forskellene i temepraturer denne vinter mellem Stavanger og Sandnes. Afstanden mellem disse to byer er ca. 25 km.

Sommer temperaturene har betydning men der er ikke så stor forskel mellem det vestlandske klima og det danske at det i praksis betyder det helt store. Vi som bor heroppe ikke kan dyrke presis det samme som dyrkes i Danmark. Her er "flor og Fjære" også et eksempel på dette.

-20 grader i Stavanger er en helt vild overdrivelse som du let kunne have tjekket på forhånd bare ved nogle få tastetryk på yr.no. Jeg har vanskelig ved at tro på at din "veninde" bor i Stavanger for som jeg skrev i går, så er - 20 grader det dobbelte af hvor kolde det faktisk har været inde i Stavanger denne vinter og det reagerer jeg på.

mvh.
Teddy

Inlägg i den här diskussionstråden: