Exotiska växter i Skandinavien

Til Ben og John

Enig med deg Ben.
John jeg mener bare at det er fakta som må brukes i slike diskusjoner. At der er grå soner er alle klar over men de er ikke så grå som du av og til gjør dem til etter min beste overbevisning.

At alle denne ekstrem vinter har temperaturer under det vanlige betyr ikke at sone inndelingen ikke kan brukes da de er regnet ut over en periode på mange mange år. Jeg vet ikke med Silkeborg men du 53 år tilbake i tid for at finne slike snø og temperatur forhold her i Stavanger.

Eksempelvis er mange cordyliner og tenax også dødde denne vinter i London. Jeg har selv sett det med egne øyne da jeg var på besøk i byen en helg i januar. Det betyr jo ikke at London plutselig befinner seg i sone 7 eller 8 av den grunn.

Analysere en data fra Norden ut fra de fakta tall som blir lagt ut av de nordiske meterologiske intitutter vil en også oppdage at de kalleste soner i Norden har hatt langt mer ekstreme minus temperaturer denne vinter med unntak av Svalbard enn de varmeste dele av Norden.
Tallen er tilgjengelige, det er bare å bruke dem!

Men la oss legge denne diskusjon død, og krysse finge for at våren snart kommer :)
mvh.
Teddy

Inlägg i den här diskussionstråden: