Exotiska växter i Skandinavien

Svar: hmmmmmmmm ja............

Nå tror jeg vi alle skal roe oss litt ned her.

Kan vi ikke bare erkjenne det klimaet vi selv bor i, og ikke prøve å glorifisere det??
Jeg elsker og drive med eksotiske planter, men jeg må erkjenne for meg selv at jeg nå ikke bor på den beste klimatiske lokasjonen vinterstid.
Minus 20 grader er helt ekstremt og heldigvis ikke vanlig her i disse områder.
Vi bør heller prøve og ta lærdom av en slik vinter som dette, observere de forskellige vekster og se hvordan de takler stresset med de lave temperaturene.

Det kan vare en cordyline som står mer beskyttet under en furu og en som står mer fritt, hvordan er utvikklingen på de 2 fra dag til dag med den lange frostperioden vi nå har hatt??
2 stk T.fortunei er plantet i ulik grunn, den ene med god drenering, den andre i mer våt jord men et varmere mikroklima i hagen.
Hvordan er utviklingen på dem? Stammer de fra samme gartneri, eller er den ene kanskje fra spania mens den andre har stått i et gartneri i Tyskeland i 10 år?
Dette er kunskap vi kan erverve oss og ta lærdom av slik at vi kan utveksle erfaringer vi gjør.
La oss legge klima debatten død og heller bistå hverandre med erfaringer og gode råd som vi enten har erfart selv eller lært på annen måte.

Måtte det snart bli vår i luften:)

Inlägg i den här diskussionstråden: