Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Först när vi förstår Freon, CO2 och andra gaser…

Jag kan inte kommentera rapporten från de ryska forskarna eftersom jag inte har läst den. Jag tror dock att det var förnuftigt att förbjuda klor- och brombaserade freoner och haloner även om det skulle visa sig att de inte utgjorde något verkligt hot mot ozonskiktet. Det är alltid lätt att vara efterklok men ofta måste man fatta beslut utifrån den kunskap man har för tillfället.

Att utnyttja iskärnor från inlandsisar för att rekonstruera koldioxidhalten under den senaste istiden är troligen den i särklass bästa metoden som existerar. Sedan är det naturligtvis möjligt att kurvorna för koldioxidhalten ibland behöver korrigeras.

Det finns säkert många fördelar med en högre koldioxidhalt i atmosfären. Det jobbiga är omställningen till ett varmare klimat eftersom det leder till högre havsnivåer och förändrade nederbördsmönster.

De olika Milankovitchcyklerna (cykler hos jordbanans excentricitet, jordaxelns lutning och precession) samverkar ibland och kan då utlösa eller avbryta en istid. Så småningom kommer de att samverka så att jorden går in i en ny istid. Det kommer då innebära att stora områden i norr får ett ogästvänligt klimat och med tiden täcks med is. Dessutom brukar klimatet vara allmänt instabilt och ryckigt under istiderna. Detta är troligen något vi vill förhindra. Ett sätt vore att öka koldioxidhalten i atmosfären genom att bränna stora mängder fossila bränslen. Problemet är att när det väl blir aktuellt så kommer de flesta fossila bränslen sedan länge vara slut. Dessutom är det inte säkert att det ändå skulle räcka för att förhindra en istid. I det läget skulle freonliknande ämnen kunna vara ett alternativ som växthusgaser. Freoner är egentligen mycket trevliga ämnen – de är mycket stabila och reagerar i stort sett inte med något och är därför ogiftiga. De har bara den svagheten att de bryts ner av UV-ljus och kan då frige kloratomer som sedan kan börja bryta ner ozon. Det finns dock freonliknande ämnen som varken innehåller klor eller brom men som också är mycket stabila och potenta växthusgaser. Kanske kan de rädda jordens klimat i en avlägsen framtid. Vid det laget har vi förhoppningsvis en mycket god förståelse för hur jordens klimat fungerar så att vi kan förutse konsekvenserna.

Inlägg i den här diskussionstråden: