Det var en tjusig filmsekvens. Däremot begriper jag inte alls hur den skulle kunna hjälpa till att ge en insikt om människans roll beträffande jordens klimatvariationer.
Jag tror definitivt på naturliga klimatförändringar. Under den korta tid som människan har existerat har jorden genomgått omfattande klimatförändringar. Men utöver de naturliga klimatförändringarna börjar nu även förändringar som sannolikt orsakats av människans aktivitet göra sig alltmer påminda. Än så länge är de obetydliga jämfört med de naturliga klimatförändringarna som har inträffat tidigare men kör vi på som vi gör just nu så kan vi nog framkalla relativt stora klimatförändringar. Vi kommer troligen inte åstadkomma lika stora klimatförändringar som de naturliga som har förekommit i samband med istiderna men vi kan nog ändå orsaka betydligt större klimatförändringar än vad som har inträffat tidigare under den här relativt stabila mellanistiden.
Förr eller senare kommer jorden att gå in i en ny istid om inget görs. Det är lyckligtvis inte nära förestående, kanske först om 50000 år, men när den dagen kommer så hoppas jag förståelsen för hur jordens klimat fungerar är tillräckligt god för att det ska vara möjligt att undvika en ny istid genom att avsiktligt manipulera klimatet. Däremot tycker jag att det är urbota korkat att åstadkomma oavsiktliga klimatförändringar bara för att somliga människor är egoister och har en livsstil som förbrukar mycket resurser och påverkar miljön. Jag är inte alls emot att avsiktligt styra klimatet men det måste vara välplanerat och vi måste ha uppnått en god förståelse för hur det fungerar. Vi kommer dock aldrig kunna styra jorden klimat helt och hållet som vi vill.