Jag försöker undvika att filosofera mig fram till åsikter utan försöker samla fakta som kan ligga till grund för min uppfattning. Det behöver inte alls vara fel att filosofera sig fram till idéer men de måste prövas mot verkligheten. Håller inte idéerna så måste de förkastas. Ibland måste jag själv ompröva mina åsikter när de inte längre håller. Exempelvis bygger t.ex. samtliga religioner och tyvärr även en del politiska inriktningar på ren filosofi utan koppling till verkligheten.
Vi människor är fullt kapabla att påverka hela jordens klimat. Än så länge är det tyvärr ingen avsiktlig påverkan. Vi började förmodligen påverka klimatet redan när vi började med jordbruk, vilket troligen har bidragit till att stabilisera klimatet och motverka avkylningen. Vi måste dock vara medvetna om vad vi sysslar med och inte bara sticka huvudet i sanden och skylla på naturliga förändringar.
Jag tror däremot inte att människans klimatpåverkan är det främsta miljöhotet just nu. Avverkningen av regnskogarna och utfiskningen av haven är troligen värre.