Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Håp? Trachycarpus...
Som svar till: Svar: Håp? Trachycarpus... ()

Hej Niels

Det er super godt skrevet og med en masse udmærkede råd om og eliminere risikofaktorerne. Jeg vil ikke bestride noget af det du skriver, men dog fastholde min erfaring med de hvide rødder. Men det strider jo mod al erfaring og fornuft og derfor bliver det svært og komme igennem med. Sådan er det med nye synspunkter i videnskab. Men min mission er ikke og fortælle hvad vi godt ved, men prøve og gå nye veje dyrkningsmæssigt og komme med nye forklaringer. Som vi siger i Danmark. Gå ikke i andres fodspor så kommer du aldrig foran.
Vi kunne naturligvis godt indlede en lang debat om det osmotiske tryks betydning for rodspidsens mulighed for og optage vand og næring. Om salt og ionbalance, jordstrukturer, kemiske som fysiske forhold og om jordens permeabilitet. Men forskellen på svensk og dansk er trodsalt så forskellige, at meget af det som skrives på svensk nemt betyder noget helt andet på dansk og omvendt, og det er ret uheldigt i den sammenhæng.

Jeg tror dog vi alle kan blive enige om at palmedyrkning på friland i Norden ikke er så lige til efter de sidste 4 vintre. Derfor mener jeg alle erfaringer og synspunkter (hvide rødder eller ej) er vigtige.

Venlig hilsen Henrik

PS: Der er varme i de seneste langtidsprognoser

Inlägg i den här diskussionstråden: