Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Håp? Trachycarpus... *PIC*
Som svar till: Svar: Håp? Trachycarpus... *LINK* *PIC* ()

Hej Dan
Her er jeg ikke enig, heller ikke med de folk du nævner fra EPS, og derfor kommer her et lidt langt foredrag om mine erfaringer. Sagen er nemlig ikke helt simpel.
Det er naturligvis et problem med den manglende udtørring af vækstpunktet i vores klima, og det skaber i kolde forår og hos palmer i dårlig vækst ofte problemer. Men problemet er blot at det opvoksende blad ikke flytter sig og derfor kommer til at sidde et kritisk sted for længe. Men i tilfældet som du viste vil jeg godt garantere, at du kan save stammen over 3cm over jorden og der vil være et stort sort hul i midten af stammen. En palmedød vis årsag skal findes nede i jorden.
 photo 001_zps8b22f817.jpg
En døende rod har udhulet denne stamme.
Jeg har som bekendt dyrket mange 1000 palmer og jeg har trukket vækstpunktet op på mere end 1000 stk, og palmer dør på flere forskellige måder i vores klima har jeg erfaret. I al respekt for de mange der gennem tiden har fortalt mig, at der var jo hvide rødder - så det ikke kan være årsagen kan jeg oplyse følgende.
Jeg har utallige gange set grønne og sunde palmer i min produktion der ikke begyndte og vokse om foråret mens nabopalmen voksede. Jeg tager palmen ud af potten og ser desuden en flot hvid rod. Hvad er der galt?
Det er jo rigtigt at rødder der er hvide traditionelt er sunde rødder. Det gælder bare ikke altid palmerødder har vi fundet ud af. Der skal utrolig meget iltning til før de skifter farve til brun og de kan have været døde i måneder uden og vise tegn på det. Det store vandlager som palmerødder er, virker sandsynligvis som buffer mod iltning og derfor kan de bevare den hvide farve lang tid efter deres funktion er holdt op.
 photo 10april2011008_zps0ba25991.jpg
 photo 10april2011028_zpsa3bcb0b6.jpg
Denne palme dør ikke fordi dens vækstpunkt er begyndt og rådne pga. fugt oppefra. Dødsårsagen er heller ikke fordi rødderne er ødelagt af jordtemperaturer under -8c, men årsagen er små fine frostsprængninger af rødderne. Rødderne frostsprænges fordi deres vandlager uheldigvis fyldes op inden vinteren i vores klima, så de er store tykke og hvide. Den meget væde i både rødder og jord skaber iltfattige forhold og forrådnelsesprocesserne går først igang mange måneder efter rødderne er holdt op med og fungere. Over jorden begynder palmen og rådne da varmen om foråret kommer hurtigere her end nede i jorden. Men palmen rådner ikke kun pga. fugten men fordi den ikke kan flytte bladene længere op. Når bladet ikke flytter sig sidder det samme punkt det kritiske sted og så rådner det, men årsagen er faktisk at rødderne ikke levere varen.
 photo 036_zps07c83d34.jpg
Her ses et af mine desværre mange eksempler på en palme der er rådnet oppefra. Her virker rødderne der ikke er ødelagt fordi jeg har tørlagt palmen i en tunnel inden vinteren. Desværre opstår aligevel et rådnende vækstpunkt fordi foråret i år kom meget langsomt. Det kritiske punkt på bladet sad det samme sted for lang tid og begyndte og rådne. Her kunne jeg trække vækstpunktet (ikke op, men over) - men fordi rødderne fungere kommer nyt sundt materiale op bagefter.
Jeg vil påstå, at I dit tilfælde er der tale om desideret mangel på rodfunktion også selv om du graver palmen op og finder hvide rødder. Havde rødderne fungeret havde væksten forhindret råd i og udvikle sig til mere end det niveau du ser på billedet. Din palme er faktisk for stor og for sund til blot og være offer for fugt ovenfra.
Når de 1-2 årige ikke rådner er det fordi de ikke har et sådant kritisk punkt, og fordi de ikke har tykke rødder der har udviklet lagermekanismen endnu. Desuden har de ikke voks på bladene som ældre palmer til beskyttelse mod fordampning og det giver livsvigtigt dræn på rødderne i den fugtige skovbund. Det er sandsynligvis nogle af forklaringerne. Desuden indeholder trachycarpus frø en del vegetabilsk "frostvæske". Som disse små palmer stadig har med til beskyttelse.
 photo 011.jpg
Jeg er desværre en af de erfarne når det gælder palmers død og årsager i vores klima, og det er folk ikke altid bare fordi de udtaler sig på EPS. I al respekt.

Venlig hilsen Henrik

Inlägg i den här diskussionstråden: