Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Håp? Trachycarpus...
Som svar till: Svar: Håp? Trachycarpus... *PIC* ()

Du har gode poeng og betviler ikke din rike kunnskap på feltet men jeg blir ikke helt overbevist om at du har rett. Det ble uansett ikke så kalt denne vinteren, men istedet kalt over flere måneder. At palmer i potter viser slike symptomer som du viser kan jeg godt tenke meg men frilandspalmer er bedre isolerte mot kulde ovenfra, samt at disse palmene hadde 5-10 cm med løv rundt seg. Riktignok var det ikke mye isolasjonsevne i løvet pga fukt men det hadde nok en effekt i starten.

Og slik jeg tenker kunne likegodt råten spre seg nedover fra vekstpunktet til sokkelen til palmen og ikke fra roten. Hva så med disse palmene som ble pakket inn hvor vekstpunktet var beskyttet mot vann og snø. Disse kom jo helskinnet gjennom vinteren uten skade, men sto nok i tilsvarende våt og kald jord.

Hva angår rotherdigheten til trachycarpus var ikke dette hvem som helst som hevdet men bransjefolk, og jeg mener å huske påstanden stammet fra et forskningsforsøk. Uansett klarte jeg ikke å finne tilbake til artikkelen i farten.

Tiden kan kanskje vise at du har rett men i dette tilfelle stoler jeg på magefølelsen. Men jeg setter likevel pris på gode teorier og erfaringer!

Inlägg i den här diskussionstråden: