Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Håp? Trachycarpus...
Som svar till: Svar: Håp? Trachycarpus... ()

Hej Dan

Jeg vil gerne medgive, at det helt sikkert er et felt hvor det kan være svært og afgøre grænsen for hvor råd bevæger sig fra top til bund eller omvendt, eller en kombination. Men min erfaring bygger på at råd fra toppen har svært ved og forklare mange dødsfald. Men overalt bliver topråd gjort til genstand for årsagen til problemerne. Det er i rigtig mange tilfælde simpelthen ikke korrekt.

Hvis vi ser på hvad der genetisk er nedarvet som resultat af monsumklimaet i Himalaya så er det opbygningen af meget tykke vandholdige rødder i efterårsæsonen som derefter levere vand i løbet af vinteren som er tør og solrig. Denne nedarvede vækstrytme er et problem man ofte overser i vores klima. Mit opråb går egentlig på at man konstant fokusere på at der er noget galt med vores klima og man må ændre indpakning, men rødderne er altså også vandt til en helt anden rytme som ofte skader dem. Kan de ikke levere hvad bladene har behov for i foråret er det ikke i kronen problemet ligger.

Specielt i vestnorge er nedbøren meget stor i den sene vækstsæson og når så palmen er kodet til og opbygge et stort vandlager opstår problemet hvis jorden fryser og vinteren er lang og mørk. Som mit eksempel med potterne viser kan det være små forskelle i vandindhold der får nogle palmer til at dø, mens andre palmer overlever.
Klimaet kan vi ikke gøre så meget ved, men fokus på jordbundsforholdene kan flytte mange grænser. Jeg dyrker dem trodsalt nedfrosset i potter og mange overlever. Det skyldes mange ting men hovedsageligt et detaljeret studie af mest muligt optimale jordvandsindhold.

Som jeg husker det skrev du i vinters at din jord var frossen langt ned. Det var egentlig derfor jeg blev ret sikker på at roden var ødelagt i kombination med meget vand i dit trodsalt ret våde klima. Også fordi dit billede ikke vidner om luftbåren råd. Og igen jeg har erfaring for at små forskelle i jordvandsindhold kan afgøre liv og død.
Jeg har naturligvis stor respekt for de mange professionelle palmeavlere og videnskabsfolk der gennem tiderne har udtalt sig. De har mange nyttige erfaringer - i særdeleshed hvordan man laver palmerne store hurtigt....Men så vidt jeg ved er jeg den eneste der har erfaring med masseproduktion på friland på 56 grader nord. Det giver mange erfaringer som de simpelthen ikke får.

Jeg har aldrig været i tvivl om, at skal vi lykkes i norden skal vi få erfaringerne på friland i Norden, og de mange kloge mennesker har usædvanligt lidt resultater heroppe eller for den sags skyld dokumentation for resultaterne...

Veldrænet jord er sandsynligvis ikke altid nok i Vestlandet. Når man hos Fjord og fjære sætter varme og ventilation på i de aflange glashuse over palmerne skabers kraftigere fotosyntese og dermed et livsvigtigt dræn på rødderne i den fugtige jord.

Skulle jeg lykkes med palmer i Vestnorge uden indpakning ville jeg bla. ligge plastik over jorden fra august for og aflede røddernes konstante stress af vand. Vandet stresser dem når fotosyntesen er så minimal som den trosalt er i specielt perioden november til januar. De ligger simpelthen for længe i vand uden tilstrækkeligt dræn fra bladene i det mørke klima trodsalt.

Det er i jorden vi kan løse udfordringen - ikke i luften, specielt i vestnorge og Danmark. I andre områder med hård frost er indpakning naturligvis bare nødvendigt.

Vh. Henrik

Inlägg i den här diskussionstråden: