Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Håp? Trachycarpus...
Som svar till: Svar: Håp? Trachycarpus... ()

Ja det er ekstra trist for meg at denne palmen dør fordi den var "kronen på verket", og den vokste veldig bra i fjor med 5-6 nye blader og 10-12 cm stamme.

Jeg har lest om underverker med hensyn til palmer som viser tegn til liv lenge etter "spear-pull" så jeg har et ørlite håp men som Henrik sier så er nok sjangsene omtrent null. Stammen får stå denne sesongen så får jeg se om jeg satser videre med innkjøpte palmer i fremtiden. De små spirene mine kan med litt tolmodighet kanskje bli store flotte en dag også så vi får se. Fokus i år er ihvertfall nye vintergrønne busker og tre fremfor å erstatte alle palmene.

Veksthastigheten avhenger av mange faktorer, men mine små T. wagnerianus med 20-30 cm stamme fikk 3-4 nye blader i fjor mens mine T. fortunei fikk 4-6 blader avhengig av størrelsen. Kanskje 10-12 nye vifter er realistisk i vårt klima for en stor veletablert palme med god tilgang på vann og næring? Forutsatt et inntakt bladverk fra årene før... Noe mer ville være en bonus!?

Det jeg er litt interessert i å vite er om fleece o.l. rundt vekstpunktet i stedet for full innpakning ville gitt den nødvendige beskyttelse mot fukt og snø slik at palmen overlever. Som jeg har sagt hele tiden ønsker jeg ikke en hage jeg må pakke helt inn vinterstid. Så det må være relativt enkle og kjappe tiltak. Jeg vet mange gjør dette i England på andre palmer så kanskje det er nok her også?

Inlägg i den här diskussionstråden: