Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Håp? Trachycarpus...
Som svar till: Svar: Håp? Trachycarpus... *LINK* ()

Henrik,

jeg kan umulig se at det kan være rotskade. I løpet av de siste årene har jeg mistet flere palmer, både trachycarpus og chamaerops, faktisk også en Phoenix canariensis, og jeg har til gode å finne en eneste død rot på noen av plantene! Hvite friske røtter til tross for at midtskuddet ble trukket ut. Jeg fjernet en liten palme i mine foreldres hage så sent som i går som hadde et uskadet og friskt rotsystem.

Og i følge personer på EPS begynner røttene til T. fortunei først å dø når temperaturen kommer under 8 minus. Så kalt ble det nok aldri i jorden ved plantene. I alle fall ikke annet enn i de øverste cm.

En annen ting er at bortimot alle de små frøplantene har overlevt i den samme jorden, bare tildekket av løv. Det sier meg at løvet har gitt det nødvendige vernet for å beskytte bladverket fra uttørkning og vekstpunktet fukt og ising.

I tillegg viste jo Tony og Morten oss bilder av palmene sine som var dekket mot fukt i vinter og de hadde knapt en skramme!

Hvis det var for fuktig jord og rotskade så ville nok dette ha fått følger for de små frilandspalmene også! Derfor mener jeg at det må være en annen forklaring!?

Inlägg i den här diskussionstråden: