Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Minus 8 - Stämmer det där med fukt...?@ Anders

Hej John.
Jo jag vet att det inte bara är regn som gör ett fuktigt klimat. Det var det jag menade med att det ofta är dimma (=fuktigt väder) på vintern på Poslätten. Jag har för övrigt bott i Grekland ett halvår (vinter till sommar) och vet av egen erfarenhet att det kan vara väldigt fuktigt och rått i luften kring Medelhavet på vintern. Skulle tro att den största orsaken till att det ofta känns så kallt på vinter i t ex Danmark och Skåne (eller andra ställen längs kusten) är att det i princip alltid blåser där. Tror inte att det blåser alls lika mycket på Poslätten.

Jämförelsen med fjällen/alperna och låglandet funkar inte riktigt. -10 grader i fjällen, av med tröjan och kall öl = stark sol och vårvinter (mars-april), vilket inte kan jämföras med Danmark mitt i vintern då solen är betydligt svagare. Det är inte alls lika skönt i december vid samma temperatur och väder (varken på fjället eller i låglandet) eftersom solen är betydligt svagare då (tror inte att någon sitter ute i bar överkropp och dricker kall öl i fjällen i december).

Inlägg i den här diskussionstråden: