Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Minus 8 - Stämmer det där med fukt...?

Helt enig med Pelle her. Et godt eksempel er årets vinter som var den kaldeste og TØRRESTE vinteren her i Bergen. Da skulle man tro at det ikke var så farlig siden kulden var tørr. Men mistet mangen planter, selv de som tåler mye frost. Har ALDRI mistet planter tidligere år i våte og milde vintre. Så at minusgradene spiller stor rolle er etter min erfaring uten tvil avgjørende. Som Dan sier så er minus 10 nettopp minus 10. Oslo kan overhodet ikke dyrke det som vi kan her på vestlandet selv om vinteren er tørr, nettopp fordi kuldegradene er så mye høyere selv om de har en varmere sommer.
Årets vinter var jo veldig lang så det var jo selvsagt en stor årsak til at mangen planter døde. Hva vi mennesker føler på kroppen er en ting og selv London i januar kan ha en følelse av å være fryktelig kald når gradene viser +5 og det blåser en kjølig fuktig vind. Men det vokser likevel godt derover.
En ting som vi vestlendinger ikke liker er østlendinger som kommer til bergen og klager på den rå kulden. Det føles kanskje kaldt men mener også at dette er en myte. Men bare så det er sagt, jeg bruker selvsagt regnbeskyttelse på mye siden mangen planter som man dyrker kommer fra tørre områder og jeg vil også bestemt mene at fukt kombinert med kulde er mere drepende enn samme kulde under tørre forhold. Kunne ikke ha dyrket min Agave Americana i så mangen år uten regnbeskyttelse. Men siden jeg dyrker med beskyttelse så er vel ikke det akseptert som fullverdig eksotisk plantedyrker (ha-ha)

Inlägg i den här diskussionstråden: