Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Minus 8 - Stämmer det där med fukt...?@ tony

Hej Tony
Er helt enig med dig mht det med at man ikke kan plante en plante ud i længevarende koldere temp end den kan tåle. Og det er også derfor jeg kan se at en gennemsnits temp på et usda kort ikke er brugbar til planter. Tror som helhed gennemsnits tempraturen til usda kortet passer. Men et absolut minimums temp kort vil være mere rigtig at fortælle om . Og der findes faktisk et kort over Europa som viser dette. Fandt den engang på nettet, og er ved at prøve at finde den igen . Hvis jeg kigger på mine temprature de sidste 12 år har jeg ikke været under - 14 grader og vinteren 2009-10 har jeg kun haft 5 nætter under -10 . Det vil uvilkårlig bringe mig i en zone 7b-8a. Men nogle få nætter med - 20 kan være ganske fatal for en plante der tåler -12 til -15 grader. ( og det ville sagtens kunne ske igen). Men ved at lave et usda kort lyver man jo lidt over for køberen af planten da det jo kun er en af de faktore som spiller ind. Kan jo se at selv Danskere der flytter op i en zone 9 på den norske vestkysten tror alt er muligt for det siger usda kortet. Der Glemmes lige at tage højde for alt det andet med fugt-lysmængde-antal frostdøgn-bredegrad osv. Det er vi jo blevet meget klogere på ved at kuminikere med hinanden herpå (tak for forumet Leif)Men det er den alm købere af planterne jo ikke. Og de er jo heller ikke bekendt med at planter lavet i lokalklimaet er mere hårdføre, end de der drivhus planter der impoteres.
John

Inlägg i den här diskussionstråden: