Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Minus 8 - Stämmer det där med fukt...?@ tony

hej Tony
Nej selvfølig kan de ikke dyrke eksotiske ting i oslo da der er for kolde minimums temprature. London føles kold i +5 grader ja, men frost har de næsten ikke, det er den store forskel. Men havde London jævn tit -10 grader i dens fugtige klima og dens til dels nordlige bredegrad så skulle du bare se en forskel på planterne fra et tørt klima i Kroatien-Italien med samme -grader .Mine Engelske venner kan med det samme se på deres planter lige så snart de har haft frost.Og så må vi ikke Glemme at London/storedele af de britiske øertypisk har 2md kortere vinter. Havde vi ikke frost gjorde fugten ikke vores planter nær så meget fortræd. Men sammensætningen af netop frost og fugt er en ren dræber. og så er der selvfølig lige den med vinterens længde. I bla Nord Italien starter planterens recovering jo nok nærmest 2md før og gror jo nok 2 md længer i den anden ende end oppe hos dig.(Altsåen forskel på 4 md) Og netop derfor er en usda vel ikke brugbar. Vi har en tendens til at glemme at kigge på vores bredegrad.
Tony kan du fortælle mig hvornår dine trachy typisk holder med at lave nye skud oppe hos dig. Hos mig er det sidste skud typisk sidst i sept. Og starter igen med at skyde typisk midt/Sidst april. I Nord italien starter de med at skyde først/midt marts og stopper først i november. og det sjove er vi gøder og gøder for at få dem til at skyde så meget som muligt på en seseon, det gør de ikke der nede og alligevel skyder de det dobelte. ( har selvfølig noget med bredegraden at gøre). Havde vores usda zone samme betydning heroppe så sad vi ikke og diskuterede eksotiske konsekvenser og finurligheder for at få dem til at gro på vores bredegrader. Det vil vi jo aldrig gøre med et grandtræ. Og sådan har de det dernede, for dem gror deres eksotiske planter som vores grandtrær.
John

Inlägg i den här diskussionstråden: