Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Minus 8 natten till söndag i Skåne !!!@ Leif

Hej Leif
Mine venner bor uden for Milano ud mod Torino , og der er der her i vinteren 2009-10 blevet rigistreret -17 18 graders frost. Altså noget kolder end jeg bla har rigistreret her hos mig. -18 grader ligger i usda zone kortet 6b.
Alligevel har de ting groende i deres haver dernede som hverken du eller jeg kan have.
Planters hårdførhed kan bestå i tålsomhed overfor fordampningstab på grund af f.eks. salt, tørke, vind og sollys. Planterne kan også være hårdføre, fordi de kan nøjes med ubetydelige mængder af salt eller gødningsstoffer i jorden, eller fordi de tåler kulde eller dyb skygge.
I Danmark er planternes hårdførhed i særlig grad betinget af minimumstemperaturen. Man skal normalt regne med, at en plante skal kunne klare ÷18 °C for at den kan formere sig eller dyrkes, og at en plante kan tåle ÷25 °C, for at den er hårdfør. Og den nogle stedder skal kunne tåle ÷32 °C for at være totalt hårdfør. I Danmark er det et problem for planterne at vide, hvornår det er efterår, sådan at de skal stoppe væksten, og det er et problem at vide, hvornår det forår, så at væksten skal begynde igen. Særligt bøgen er kendt for at springe ud på næsten samme tid hvert år. Det skyldes at dens udspring mest styres af lyset, det vil sige af daglængden. Planter fra Sibirien og kolde bjergegne er mest styret af temperaturen og kan springe ud på alle årstider, når bare vejret er varmt nok i en periode. Derfor er nogen planterarter, fra Sibirien ikke hårdføre i Danmark selvom de kan tåle meget hård kulde på det naturlige voksested så en usda beregning vil ikke være brugbar. Samme gælder en plante i Milano kontra ekspelvis Danmark. Og så er der en stor faktor når man kigger på hvor og hvordan planten er dreven frem. Altså lokal område dreven planter klare sig meget bedere i dets lokale område. I en zone 6-7 feks i italien pakker de ikke deres eksotiske planter ind . Til sammenligning her pakker langt de fleste deres eksotiske planter ind i selv en zone 8-9. Så fugtig luft kontra tør luft , vækstsesonen , svampeflore, længden på vinteren, lystimer osv spille bestemt en større rolle.
Jeg vil ihvertfald gerne se en agave americana , cordyline, nerrie, eller en washingtonia til at vokse på det lune norske vestlands usda zone 8-9 uden beskyttelse igennem flere år

Inlägg i den här diskussionstråden: